Vanaf een metalen lanceerbaan wordt de V1 onder een kleine hellingshoek afgeschoten. Een pulserende straalmotor, die een typisch brommend geluid maakt, zorgt voor de voortstuwing. Als brandstof dient kerosine. Vanaf 13 juni 1944, precies een week na de landing van de geallieerden in Normandi?, gebruikt Hitler de V1?s in zijn offensief tegen Engeland. Tot 1 september vuurt hij duizenden vliegende bommen vanuit Frankrijk af naar Londen, waarbij 5500 doden vallen. De vrij lage snelheid (maximaal 640 kilometer per uur) en de bescheiden kruishoogte (tot 1300 meter) maken de V1 kwetsbaar. Met luchtafweergeschut in combinatie met jachtvliegtuigen slagen de Britten erin dit offensief te breken.

De V2 is geen vliegtuig maar een raket. De 14 meter hoge kolos weegt bij de lancering 13 ton en wordt verticaal gelanceerd. V??r zijn militaire inzet als vergeldingswapen wordt de V2 onder de naam A4 sinds 1938 in Peenem?nde ontwikkeld door het Duitse leger. De A4 is de eerste grote raket, het eerste ballistische tuig uit de geschiedenis. De eerste geslaagde proefvlucht heeft plaats op 3 oktober 1942. De A4, door de nazi-propaganda omgedoopt tot V2, wordt operationeel op 8 september 1944. De eerste raket, afgevuurd vanaf een mobiel platform in de Belgische Ardennen, treft Parijs, een tweede valt neer op Londen. De laatste V2 valt neer op 27 maart 1945. In totaal zijn er 3700 gelanceerd, vooral naar Londen en Antwerpen.

Eenmaal gelanceerd is de supersonische V2 volledig onkwetsbaar en op het ogenblik van de inslag is zijn snelheid driemaal die van het geluid. De raket bevat 20.000 onderdelen voor aandrijving, besturing en radiocommunicatie. De actieradius is 320 kilometer. Op deze afstand, die de V2 in nauwelijks meer dan 1 minuut aflegt, verbruikt de raket 5 ton zuurstof en 4 ton alcohol. De stuwkracht van de motor bij de lancering is 25.000 kilo. Op zijn hoogtepunt (90 kilometer) haalt hij een snelheid van 5800 kilometer per uur. Alle specificaties van dit hightech wapen van Hilter zijn in hoge mate superieur aan die van de V1, behalve het maximale gewicht van de bom. Met 1000 kilo bedraagt die van de V2 nauwelijks meer dan die van de V1

Bron Reformatorisch Dagblad