Gepost op

Themadag Market Garden III. 10-05-2003.

We starten om 09:00 uur bij Airbornemuseum waar wij met de bus richting Nijmegen gaan.
Onderweg krijgen wij uitleg van Wybo Boersma van wat er in die periode hier allemaal heeft afgespeeld.
Als eerste stoppen we bij de begraafplaats Jonkerbos waar in ieder geval 60 graven te vinden zijn die betrekking hebben op deze excursie.
Het gaat hier vernamelijk om mannen die in het noodhospitaal (Kostschool Jonkerbosch) in Nijmegen aan hun verwondingen zijn overleden.
Verder liggen hier ook nog de mannen die verdronken zijn of betrokken waren bij een vliegtuigcrasch.

Nadat iedereen eerbiedig over de begraafplaats had gelopen vertrokken we richting Nijmegen.
Hier nam Eug?ne Wijnhoud het over van Wybo om ons als gids te begeleiden.
Wij reden dwars door Nijmegen om o.a. vanuit de bus de noodhospitalen en het postkantoor waarin de Amerikanen de centrale ontsteker van de verkeersbrug dachten te vinden waarmee de brug zou worden opgeblazen.
Na verovering van dit postkantoor werd hier gedurende 4 dagen hevig gevochten.
Aangekomen bij het kantoor van de NUON hadden wij vanaf het dak een goed overzicht over de Waal.
Hier zagen wij dan ook het gebied waar de Waal-crossing plaatsvond.
Tevens kon men vanaf de andere kant van het gebouw het kon men goed zien vanaf welke afstand de bombardementen op Oosterbeek werden uitgevoerd door de artillerie.
 

Monument Waalcrossing

Nadat iedereen van het perfecte uitzicht en de daarbij behorende informatie van alles had opgestoken vertrokken we richting de Waalbrug.
Hier kregen we weer van Wybo uitleg over hoe de gevechten rondom de brug waren verlopen. Opmerkelijk was hier wederom de grote afstand die toentertijd overbrugt moest worden.
Nadat we ingestapt waren reden we via Lent naar Oosterhout waar we reden over de weg die op de Engelse route lag, hier was een heftige slag geleverd.

Toen de Engelsen in Lent aangekomen waren zochten zij een plaats om te overnachten.
Maar in de tussentijd kwam de Amerikaanse commandant Captain Mofatt Buriss hier aan en vroeg waarom de tanks niet doorreden , het antwoord was dat hier geen opdracht voor was gegeven. Wij reden via Elst waar een heftige tankslag was geleverd richting Valburg.
Wederom reden wij over de smalle weggetjes waar na de tankslag enkele Tiger tanks waren uitgeschakeld.

In Valburg aangekomen werd eerst de lunch genutigd die goed verzorgd was.
Na de lunch vertrokken wij richting Driel waar wij natuurlijk onderweg wederom veel uitgelegd kregen.

Geert Maassen verteld ons meer over de acties van de Polen in Driel

In Driel werden wij weer opgewacht door een andere gids die ons de landingsterreinen liet zien van de Polen.
Hier aangekomen kregen wij een zeer goede uitleg van wat zich allemaal in Driel had afgespeeld.
Er werden hier vele vragen gesteld en de gids had hierop antwoorden waarbij weer e.e.a. werd uitgelegd. Wij liepen verder en kwamen bij het hoofdkwartier van Generaal-Majoor Sosabowski aan en hier volgde wederom een uitleg.
Hoofdkwartier Generaal-Majoor Sosabowski

Wij liepen verder richting het Poolse Monument waar wij bleven stilstaan bij de weinige bezienswaardigheden die nog overgebleven zijn.
Na een korte toelichting liepen we langs de kerk richting de bus waarna wij weer richting Oosterbeek reden.
Onderweg kregen wij voor de laatste keer enige informatie van dit gebied want in Oosterbeek aangekomen mochten wij nog even gratis het Airborne Museum bezoeken waar vanaf 25 april t/m 2 november 2003 de tentoonstelling is “ Vuursteun voor de Airbornes”

Na de bezichtiging vertrok na het afscheid nemen van elkaar de reis weer huiswaarts.
Wij hadden weer een zeer leerzame dag achter de rug die weer veel stof gaf om toch nog een paar boeken aan te gaan schaffen om meer van deze dagen te weten te komen.

Ik dank iedereeen van de organisatie voor deze intressante dag en zeker wil ik bij de volgende weer aanwezig zijn.