In deze Terugblik 559 beginnen we met een artikel van Frerick Althof, een onderwerp dat nog steeds actueel is: het vluchtelingenvraagstuk.
Lees hoe de regering voor de oorlog omging met het Joodse vluchtelingenprobleem en vraagt uzelf af wat men van de geschiedenis geleerd heeft.
Op scholen leert men van alles. Tijdens de oorlog waren er speciale Deutsche Schulen in Nederland. Bjorn Spinder deed hier onderzoek naar en onderzocht de Deutsche Schule in Haarlem. Een onbekend onderwerp met unieke foto’s, waarover u hier meer leest.
Op zijn geheel eigen wijze neemt Ruurd Kok ons mee naar het Britse monument in het Belgische Doel. U reist met hem mee, maar ziet ook hoe hij onderzoek doet naar de achtergronden.
Peter Schaapman trof tijdens een bezoek aan het NIOD een bijzonder document over een mislukte verzetsactie in Amsterdam. U leest het in ‘Tijdbom in de Passeerdersschool’. Op de binnenomslag van het februarinummer zag u een communiqué van de LO-LKP. Puur toeval dat hier over dezelfde gebeurtenissen in Amsterdam werd gesproken. Volgende maand gaat ditzelfde toeval nog verder en worden de consequenties van deze aanslagen duidelijk.
De omschrijving ‘moffenzeef’ zal veel leden bekend in de oren klinken. Maar wie kan het Oorlogsmuseum Overloon, ook lid, aan een echte moffenzeef helpen? Een oproep.