Gepost op

Nog veel vliegtuigen te ruimen voor Opijnens bedrijf

Op een kast naast het bureau van Jan van
Heesbeen van Heijmans ligt een mitrailleur uit de Tweede Wereldoorlog.
Daarnaast een ontsteker van een bom. Niet wat je zou verwachten van een
medewerker van een bouwbedrijf. Van Heesbeen is echter directeur van de
Heijmans Speciale Technieken in Opijnen. Dit bedrijf helpt momenteel
bij de ruiming van de Halifax, de bommenwerper die in 1944 neerstortte
in de Oranjepolder bij Hank.
Het ruimen van vliegtuigen en bommen is
maar een klein onderdeel van Speciale Technieken. Daarnaast houden ze
zich onder andere bezig met wegdekreiniging, het renoveren van
rioleringen, het uitvoeren van heiwerken en ingenieuze projecten als de
uitrolbare weg. Overal waarvoor, zoals de naam al zegt, speciale
technieken nodig zijn.
Het bedrijf werkt veel samen met de
onderzoek- en ontwikkelafdeling van moederbedrijf Heijmans. „Het
verschil is dat onze projecten commercieel aantrekkelijk moeten zijn“,
zegt Van Heesbeen. Het bedrijf moet zichzelf bedruipen en dat gaat het
met een omzet van ongeveer dertig miljoen goed af. Momenteel zit het
bedrijf op een prachtige plek aan de dijk van Opijnen. „Helaas moeten
we waarschijnlijk verhuizen“, zegt de directeur. De bedoeling is dat
Speciale Technieken volgende zomer naar het hoofdkantoor in Rosmalen
verhuist.

Explosieven

De afdeling die zich bezighoudt
met explosieven en archeologie, was eerst een apart bedrijf: Eerste
Maas en Waalse. In 1998 werd het bedrijf gekocht door Heijmans. Om
extra expertise te krijgen trok Heijmans een aantal mensen van de
Explosieven Opruimingsdienst (EOD) aan. Hoeveel explosieven ze
inmiddels geruimd hebben, kan de directeur niet precies zeggen. „Alleen
al rond Eindhoven hebben we er de laatste jaren 34 opgegraven.“

Zes geruimd

Het
aantal vliegtuigen dat ze geruimd hebben is een stuk kleiner: zes om
precies te zijn. Het bedrijf haalde twee jaar geleden nog een vliegtuig
bij Wilnis boven de grond. Bij het ruimen van de Halifax in Hank werden
ze betrokken omdat er gevaarlijke stoffen, zoals asbest, bij de
opgraving vrij kunnen komen. Bovendien hebben ze de expertise om het
grondwater aan het gebied te onttrekken, zodat het vliegtuig beter
geborgen kan worden.
Overigens staat het bedrijf uit Opijnen er
niet alleen voor. Ook de Bergings- en Identificatiedienst (BID) en de
EOD werken ook mee. „Wij leveren de machines en mensen die daarmee
kunnen werken.“

Gevaarlijke stoffen

Ook wanneer er geen
bommen, granaten of gevaarlijke stoffen in het spel zijn, kan Heijmans
bijdragen aan een opgraving. „Voor archeologische projecten hebben we
bijvoorbeeld een machine ontwikkeld waarbij je telkens als een
kaasschaaf een paar millimeter grond kunt weggraven.“
Speciale
Technieken hoeft voorlopig niet bang te zijn dat het zonder werk komt
te zitten. In Nederland liggen er naar schatting nog 1200 vliegtuigen
onder de grond. Om nog maar te zwijgen over alle explosieven.

Bron: Brabants Dagblad