Gepost op

juni 2012 (517)

Regelmatig valt de term ‘consumentenvertrouwen’. Een gestegen of gedaald consumentenvertrouwen is een indicator voor de stand en de ontwikkelingen van de economie. Is het mogelijk om iets te zeggen over het consumentenvertrouwen in oorlogstijd? Alphons Siebelt zette de inleg en de opnames bij de Leidsche spaarbank over de periode 1938-1945 bij elkaar in tabellen en grafiek en zag enkele bijzondere ontwikkelingen. Bij politiek crises namen de Leidenaars toch ietsje meer spaargeld op. In de tweede helft van de oorlog werd er meer op de spaarbankboekjes gezet dan dat er werd opgenomen. Tegen het einde en vlak na de Bevrijding steeg de inleg tot grote hoogten. Wat was er aan de hand?

Verder in dit nummer een aantal afbeeldingen uit een curieus gastenboek van een Duits muziekgezelschap van Kraft durch Freude, dat door Nederland toerde: “Was Euch gefällt…”. Het gezelschap onder leiding van Artur Heess Willreff trok onder meer langs legeronderdelen in Apeldoorn, vliegveld Twente, Hengelo, Almelo, Zutphen, Deventer, Apeldoorn en nog langs diverse andere plaatsen. Als dank maakten de gastheren een mooie tekening in het boek, soms met een gedicht.

Het juninummer wordt gecomplementeerd door Nieuwsberichten, nieuws over nieuwe boeken en wat bijzondere mededelingen van de Documentatiegroep ’40-’45.