Gepost op

AART ALBLAS KRIJGT PRECIES 61 JAAR NA ZIJN DOOD IN MAUTHAUSEN ZIJN EIGEN BRUG

Marineofficier/verzetsman/geheim
agent Aart Alblas was in de jaren dertig een gewone Dordtse
gereformeerde jongen die regelmatig in de banken van de Wilhelminakerk
vertoefde. De leerling van de Bavinckschool, mulo Vrieseweg en
christelijke hbs woonde aan de Prinsenstraat. Na verzetswerk in 1940
met Rijsdijk (Zwijndrecht), Batenburg en Idema uit Dordrecht ging hij
in maart 1941 met een bootje over de Noordzee naar Engeland. Op verzoek
van koningin Wilhelmina en prins Bernhard volgde hij de opleiding tot
geheim agent en werd op 5 juli weer in Nederland gedropt. Hij bleef tot
16 juli 1942, ondanks de jacht die de Duitsers op hem maakte, als
geheim agent verbindingen tot stand brengen. Alblas was lange tijd de
enige directe verbinding met de Nederlandse militaire en
regeringsautoriteiten in Engeland. Soldaat van Oranje, Erik Hazelhoff
Roelfzema (EHZ) kon zijn landingen op de Nederlandse kust uitvoeren,
dankzij de zender van Alblas. Hij werkte verder voor de geheime dienst
in Nederland en de zogeheten Paroolgroep. Alblas werd uiteindelijk
verraden, gepakt, gemarteld en op 6 september 1944 in het Oostenrijkse
kamp Mauthausen vermoord. In het Dordtse verzetsmuseum aan de Nieuwe
Haven wordt speciaal aandacht besteed aan Aart
Alblas.kop<1>Vluchteling legt gevoel in ontwerp Aart Alblasbrug

DIE VERHAAL VAN AART ALBLAS LEVEND HOUDT

DORDRECHT
– De nieuwe fietsbrug over het water tussen Wantijpark en Wantijdijk –
de Wantijkil tussen Vlijhaven en rivier het Wantij – wordt verbonden
aan de geschiedenis van de Dordtse oorlogsheld Aart Alblas (1918-1944).
Architect en gemeenteambtenaar van Dordrecht, Mazin Abdullsada (38),
vertelt dit met veel gevoel.

tekst<1>,,Een
architect ontwerpt immers niet even technisch een bouwwerk. Hij werkt
vanuit een idee aan iets dat verbeeldingskracht in zich moet hebben. Ik
heb daarop een eigen visie. Het is dan dubbel bijzonder dat het verhaal
van de Dordtse oorlogsheld Aart Alblas kan worden gesymboliseerd door
de nieuwe, vijftig meter lange brug.” Voor de gemeentelijke architect
komt dit verhaal van binnen uit. ,,Ik heb uit mijn Iraakse cultuur
meegekregen dat woorden altijd meer moeten zeggen dan de woorden zelf.
In Nederland is dat minder, zo voel ik.”

Mazin
Abdullsada vluchtte in 1994 uit Irak. ,,Mijn eerste kennismaking met
Dordrecht was als asielzoeker op een boot in een Dordtse haven. Als ik
die eerste kennismaking met Dordrecht als ontwerper van de Aart
Alblasbrug diep tot mezelf laat doordringen, geeft me dat een apart
gevoel. Een vluchteling ontwerpt een brug voor een oorlogsheld, die
voor onze vrijheid vanuit Dordrecht met een bootje naar Engeland
vluchtte.”

De fietsbrug over het
water moet plezierbootjes kunnen doorlaten van het formaat waarmee Aart
Alblas de overtocht wist te maken. Voor grotere schepen kan de brug
worden geopend, dankzij apparatuur in twee beeldbepalende masten. Aan
twee kanten van de brug komt een knop waar de schippers de brug zelf
kunnen bedienen. Via camera’s wordt dat wel gevolgd en vastgelegd.

Mazin
Abdullsada zal bij de keuze van de kleur in de masten de band met de
Koninklijke Marine duidelijk maken, die marineofficier Alblas in 1960
eerde door een mijnenveger naar de Dordtenaar te noemen.

,,De
masten van 17,5 meter hoog krijgen in de kroon een marineblauw
accent.Ik verwacht dat deze twee beeldbepalende oriëntatiepunten van
allerlei kanten echt iets moois toevoegen aan het landschappelijke
beeld. Als je vanaf de Staart over het Wantij naar de Aart Alblasbrug
kijkt, moet dat een plaatje zijn. De masten zullen de indruk versterken
dat de brug een poort is naar de Vlijhaven. Ik heb er zelfs ietsvan
vrijheid ingelegd: een open-poort-idee. De masten staan ook aan ??n
kant van de 4,5 meter brede brug. Ik denk dat de horizon van Dordrecht
er een accent bijkrijgt, dat een levensverhaal symboliseert en
vasthoudt bij Dordrecht.”

Mazul,
die na een opleiding aan de Technische Universiteit in Delft samen met
Goof Verstoep tot het vaste team van gemeentelijke architecten behoort,
wil het verhaal ook in woorden uitdragen. ,,Ik denk dat het mooi is als
er aan de zijde van het Wantijpark een informatiebord komt om het
verhaal achter de naam Aart Alblasbrug zichtbaar te maken voor fietsers
en wandelaars.”

Als aan alle
formaliteiten is voldaan en alle vergunningen zijn verleend, kan de
Alblasbrug in zes maanden voor 1,7 miljoen euro worden gebouwd.

De brugconstructie zal elders worden gemaakt. Dan wordt de brug naar Dordrecht gevaren om vervolgens afgemaakt te worden.